K príležitosti spustenia e-shopu je doprava zadarmo!

Konopa siata– zázračná rastlina

Benefity z využitia

V predchádzajúcich blogoch sme o konope hovorili najmä ako o zdroji CBD (Cannabidiolu), ktorý je najviac zastúpený v kvetoch a listoch. V nich sú okrem iných kanabinoidov aj ďalšie zdravé rastlinné látky ako terpény, flavonoidy alebo polyfenoly.

 

Tiež sme sa pozreli na jej zrejme momentálne najviac rozšírené využitie ako potraviny v kuchyni, najmä z jej semien, ktoré sú bohaté na zdravé mastné kyseliny, proteíny a vitamíny.

 

V kozmetike nájdeme konopu v podobe mastí, gélov, šampónov, atď. Jej najväčšími benefitmi sú antioxidačné a zvláčňujúce účinky a liečba atopickej dermatitídy.

 

 

 

Poďme sa teraz pozrieť na jej všestranné vyžitie v ďalších smeroch.

 

Stavebný Materiál

Stavebný materiál z technickej  konopy má výborné izolačné vlastnosti. Navyše viaže na seba uhlík. Medzi takýto materiál radíme konopný betón (kompozit z konopy a vápna, materiál vhodný na murovanie I izoláciu), konopnú vlnu a drevovláknitú izoláciu.

 

Výroba tony ocele emituje 1,46 ton CO2. Pri výrobe železobetónu sa emituje ďalších 198 kg CO2. Naopak meter štvorcový dreva zarámovaného s konopným betónom (s hmotnosťou 120kg)[i], naviaže 35,5 kg atmosférického CO2 počas života budovy.

 

Konopný betón je nehorľavý, odoláva plesniam a baktériám, prirodzene reguluje vlhkosť a má výnimočné tepelné a akustické vlastnosti.[1]

 

Na univerzite v Bath (Veľká Británia) postavili trojposchodovú budovu s plášťom z konopného betónu, ktorý bol taký efektívny, že na rok vypli kúrenie, chladenie a kontrolu vlhkosti a namerali stabilnejšie podmienky ako u ostatný tradičných budovách, zatiaľ čo šetrili náklady a znížili emisie.[2] V Paríži už bola dokončená aj osemposchodová budova z konopného betónu a stavajú sa ďalšie.[3]

 

Náhrada umelej hmoty

Viaceré veľké európske automobilky používajú konopné vlákna v interiéroch svojich áut. Konopa je ľahká a trvácna. Prvý pokus použiť konopu v aute urobil už Henry Ford, ktorý prišiel s myšlienkou auta s konštrukciou z konopy a poháňaným biopalivom taktiež z konopy. Použitím ľahkých biomateriálov sa zníži emisia CO2 a zvýši dojazd vozidla.[4] Porche 718 Cayman GT4 Clubsport má dvere zo zmesi ľanu a konopy.[5] Renew Sports Cars uviedli na trh na mieru vyrobené autá kompletne z konopy. Francúzska národná železničná spoločnosť SNCF v projekte z roku 2020 oslovila konopný sektor ohľadom možnosti použitia konopného vlákna v častiach vlakov.[6]

 

Konopa je jedna z rastlinných surovín, ktoré sa môžu použiť pri výrobe rozložiteľných obalových materiálov, čo pomôže pri znižovaní plastového odpadu. V roku 2018 bolo z nového plastu uvedeného na trhu EÚ 40% obalového materiálu.[7]

 

Náhrada dreva pri výrobe papiera

Zrelé konopné steblo obsahuje 60-70% celulózy. Drevo obsahuje 40%. Konopnému steblu trvá 5 mesiacov dozrieť, drevu to trvá roky. Preto priemyselné pestovanie konopy vynesie na hektár štyrikrát viac buničiny ako výsadba stromov. Papier z konopy sa dá recyklovať 7 až 8 krát, kým papier z dreva 3 až 5. Konopný papier nepotrebuje toxické chemikálie na bielenie.[8]

 

Textília

V roku 2005 Štokholmský Environmentálny Inštitút uskutočnil štúdiu, v ktorej skúmal ekologickú stopu pri pestovaní konopy, bavlny a výrobe polyesteru. Najhoršie dopadol polyester, celkovo najlepšie dopadlo pestovanie konopy, ktorá potrebuje o 75% menej vody. Vo Veľkej Británii dokonca stačí dažďová voda. Pri rovnakej ploche, sa dá dosiahnuť 3 krát viac vlákna z konopy ako z bavlny.[9]

 

Energia

Z energetického hľadiska je konopa zaujímavá pre biomasu. Rastie rýchlo a viaže veľa uhlíka, ktorý sa dá premeniť na energiu. O tomto hľadisku si napíšeme v samostatnom blogu, ale ešte sa pri ňom zastavíme hlbšie v tomto článku.

 

 

 

 

 

Konopa je mnohoúčelová rastlina, ktorá môže slúžiť ako zdroj:  

  • Výživy a zdraviu prospešných potravín
  • Kozmetiky, textílií, papiera
  • Stavebný a izolačný materiál v stavebníctve
  • Rozložiteľný a recyklovateľný biomateriál, ako náhrada plastov
  • Biomasa ako zdroj energie

 

Ale nejde len o využitie. Aj samotné pestovanie prináša ďalšie benefity!

 

Benefity z pestovania

Pestovanie konopy vyžaduje minimum vstupov a má pozitívny vplyv na pôdu a biodiverzitu. Celá sa využije alebo ďalej spracuje. Neprodukuje tak žiaden odpad!

 

Ak by sa použila ako náhrada za ostatné uhlíkové suroviny, umožnila by nám zachytiť a uskladniť významné množstvo CO2. Má vysokú mieru tvorby biomasy - vie uložiť CO2 aj v stonke aj v koreni. Rastie rýchlo, 4 až 5 mesiacov. Dorastá do piatich metrov a jej korene siahajú do troch metrov hlboko.[10]

 

Na každú tonu priemyselnej konopy pripadá 0.445 ton uhlíka absorbovaného z atmosféry.  Ak 12 ton uhlíka sa rovná 44 tonám CO2, potom na tonu konopy pripadá 1,6 tony CO2. Ploche s výnosnosťou 5,5 až 8 ton/ hektár to znamená 9 až 13 ton absorbovaného CO2 na hektár. Konopa je uhlíkovo negatívna surovina![11]

 

Pridaná hodnota priemyselnej konopy je v jej možnostiach využitia a rôznorodosti produktov pri dosahovaní pozitívnych environmentálnych dopadoch zo samotného pestovania.

 

Európska Únia má za cieľ oddeliť ekonomický rast od využívania prírodných zdrojov a dosiahnuť 0 emisií do roku 2050. Pomôže konopa?

 

 

Zdroje:


Zdroj obrázkov:

 

 

 

[1] Mirizzi, F., Wilson, C.: Hemp – A Real Green Deal. EIHA Position Paper, 2021. URL: https://eiha.org/wp-content/uploads/2020/09/Hemp-a-real-green-deal_EN.pdf

[2] Lawrence, M.: Growing our way out of climate change by building with hemp and wood fibre. The Guardian, článok, 2014. URL: https://www.theguardian.com/sustainable-business/2014/sep/25/hemp-wood-fibre-construction-climate-change

[3] Kinniburgh, C. The Secret Ingredient in Paris’ Green Public Housing: Hemp. Next City, článok, 2021. URL: https://nextcity.org/daily/entry/the-secret-ingredient-in-paris-green-public-housing-hemp

[4] Mirizzi, F., Wilson, C.: Hemp – A Real Green Deal. EIHA Position Paper, 2021. URL: https://eiha.org/wp-content/uploads/2020/09/Hemp-a-real-green-deal_EN.pdf

[5] Porche: New Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport featuring natural-fibre body panels. Článok, 2019: URL: https://newsroom.porsche.com/en/products/porsche-world-premiere-new-718-cayman-gt4-clubsport-16733.html

[6] SNCF Group: Annual Financial Report. Report, 2020. URL: https://medias.sncf.com/sncfcom/finances/Publications_Groupe/SNCF_Group_Financial_Report_202012.pdf

[7] Mirizzi, F., Wilson, C.: Hemp – A Real Green Deal. EIHA Position Paper, 2021. URL: https://eiha.org/wp-content/uploads/2020/09/Hemp-a-real-green-deal_EN.pdf

[8] Mirizzi, F., Wilson, C.: Hemp – A Real Green Deal. EIHA Position Paper, 2021. URL: https://eiha.org/wp-content/uploads/2020/09/Hemp-a-real-green-deal_EN.pdf

[9] Stockholm Environment Institute: Ecological Footprint and Water Analysis of Cotton, Hemp and Polyester. Štúdia, 2025. URL: https://mediamanager.sei.org/documents/Publications/SEI-Report-EcologicalFootprintAndWaterAnalysisOfCottonHempAndPolyester-2005.pdf

[10] Mirizzi, F., Wilson, C.: Hemp – A Real Green Deal. EIHA Position Paper, 2021. URL: https://eiha.org/wp-content/uploads/2020/09/Hemp-a-real-green-deal_EN.pdf  

 

[11] Mirizzi, F., Wilson, C.: Hemp – A Real Green Deal. EIHA Position Paper, 2021. URL: https://eiha.org/wp-content/uploads/2020/09/Hemp-a-real-green-deal_EN.pdf

 

[i] Bez započítania energetických nákladov na transport a umiestnenie materiálu.